A bizalom fontos. Képes arra, hogy lendületet, inspirációt, csapatszellemet és motivációt vigyen a munkahelyekre.

Mindegy, hogy egy hatalmas vállalatot irányítasz vagy “csak” egy kisebb csapatért felelsz, a gördülékeny együttműködés érdekében fontos, hogy a vezetői képességek közé a bizalmi légkör megteremtése is bekerüljön. Az ok egyszerű.

Ha van bizalom, akkor javul a munkatársak teljesítménye, motiváltabbak lesznek, együttműködőbbé és lojálissá válnak. Sőt, a kitűzött célokat is nagyobb eséllyel érik el.

A munkahelyi bizalom stabilitást kölcsönöz a cégnek, ami pedig az ügyfeleknek, üzleti partnereknek is szimpatikus.

Persze, lehetne legyinteni, hogy a bizalom kiépítése túl időigényes, és lehet nélküle létezni. Ez igaz is. De vajon jó egy olyan munkahelyre bejárni, ahol mindenki félelemből dolgozik? Jó egy munkahely, ahol nincs csapatszellem? És főleg, vezetői szempontból, jó olyan helyet irányítani, ahol a körülmények miatti állandó fluktuáció extra költségekkel és rengeteg pluszmunkával terheli a céget?

A jó hír az, hogy a bizalom kiépítése teljesen ingyen van, viszont kiemelkedő eredményt lehet elérni vele. Lássuk, mit tehetsz azért, hogy te is bizalomra méltó vezető legyél.

 

1.) A bizalom két fő pillére: a hitelesség és a következetesség

 

Tegyük fel, hogy szülőként vasszigorral próbálod kiimádkozni a gyerek kezéből a mobiltelefont. Ám ha mindeközben te le sem teszed a tiédet, valószínűleg nem fogsz sikerrel járni. Mivel nem mutatsz példát, szavaid hiteltelenné válnak.

A munkahelyen is elvárásaink vannak a beosztottainkkal szemben, és – akárcsak a gyerekek esetében – náluk is azzal tudsz célt érni, ha a tetteid, a szavaid és a viselkedésed összhangban vannak egymással.

A hitelességhez hozzátartozik a következetesség is. Nem elég, ha csak az elvárásaidat kommunikálod. A gördülékeny együttműködéshez egyértelmű játékszabályokra és kiszámítható következményekre van szükség.

 

2.) Az elismerés és a dicséret ereje

 

Próbáld ki egyszer, mi történik, ha egy rosszkedvű pénztárosnak azt mondod, figyelemreméltó, milyen sebességgel húzza le a termékek vonalkódját. Szinte biztos, hogy a fásultságot felváltja egy mosoly. Pedig csak néhány kedves szót mondtál.

Sok vezető hajlamos azt gondolni, hogy a munkatársak és beosztottak elégedettsége kizárólag attól függ, mennyit keresnek. És bár elismerésért nem adnak kenyeret a boltban, az embereknek nagyon fontos, hogy hasznosnak érezzék magukat. Szükségük van rá, hogy tudják, mikor végzik jól a munkájukat. Sőt, arra is, hogy érezzék a vezetőség elégedettségét, mi több, büszkeségét.

 

munkatársak megtapsolják a kolléganőjüket, akinek gratulál a főnök a teljesítményéért

 

Mindez persze csak akkor működik, ha az elismerés valódi és őszinte. Ha két kézzel szórjuk a dicsérő szavakat, elvész a súlyuk. És ahogy fény nélkül nincs árnyék, úgy a dicséret ereje is csökken, ha nem társul mellé olykor építő kritika.

Ha egy munkavállaló tudja, mit, hogyan kell csinálnia, tisztában van azzal, mikor hibázott, hogyan tudja azt helyrehozni, és megkapja az elismerést a teljesítményéért, akkor szívesebben és lelkesebben fog az adott munkahelyen dolgozni.

 

3.) Ígéretek

 

“Az ígéret szép szó, ha megtartják úgy jó.”

Régi mondás, de örökérvényű. Legalábbis annak kellene lennie. Ám sajnos az okoskészülékek világában túl könnyű az utolsó pillanatban értesíteni valakit arról, hogy változott a terv. Ha ez ritkán fordul elő, azzal nincs baj, de ha rendszeressé válik, annyira megsérül a szavahihetőséged, hogy búcsút inthetsz munkatársaid bizalmának.

Erre jó megoldás lehet a “még átgondolom, és visszajelzek” mondat alkalmazása. Ha lehetőséged van egy-egy dologgal kapcsolatban nyugodtan átgondolni, hogy milyen körülmények között reális a megvalósíthatósága, kisebb eséllyel fog előfordulni, hogy nem tudod megtartani a szavadat. A sikerhez persze az is kell, hogy valóban visszajelezz, ha megígérted.

Néha megesik, hogy valami miatt nem tudjuk betartani az ígéretünket. A valóság eltitkolása nem megoldás, hiszen egyszer úgyis minden kiderül. Sokkal jobb, ha elismered, hogy hibáztál és elnézést kérsz. Hidd el, ettől csak szimpatikusabbá válsz!

 

4.) Hibáztam. Sajnálom. Vállalom a felelősséget.

 

Három szó, amit meglepően sok embernek nagyon nehéz kimondani. Pedig mindhárom szó csodákra képes.

Hiszen mind hibázunk néha.

Ilyenkor alapvetően két lehetőségünk van: hazudunk vagy a nehezebb utat választjuk, és elismerjük a mulasztást. Az előbbi opció kockázatos, hiszen – főleg, ha fajsúlyos dologról van szó – előbb-utóbb garantáltan kiderül az igazság. Arról nem beszélve, hogy a folyamatos hazudozás miatti szorongás nem tesz jót az egészségnek.

Beismerni a hibát, elnézést kérni és vállalni a felelősséget nagy bátorságot igényel. De megéri, mert az emberek tisztelete lesz a jutalmunk.

Lehet, hogy eleinte nehéz lesz ezt az utat választani, de hamar felismered majd, hogy a hiba elismerése nem a gyengeség jele, hanem a hitelesség bizonyítéka.

 

5.) Őszinteség

 

Természetesen nem arra gondolunk, hogy vezetőként mindent meg kell osztanod a munkatársaiddal, hiszen rengeteg olyan információ van, ami egyáltalán nem tartozik rájuk.

Az őszinteség az őket érintő kérdésekre vonatkozik, illetve arra, hogy biztosak lehessenek abban, hogy amit mondasz, az igaz. A szavahihetőség az egyik legnagyobb erény, egyébként nem csak a munka világában, hanem azon kívül is.

Tudjuk, hogy jó manipulációs eszköz megdicsérni valakinek a megjelenését csak azért, hogy elnyerjük az illető szimpátiáját. Hosszú távon viszont ez is csak akkor hatékony, ha olyan dolgot dicsérsz, ami valóban tetszik, illetve az együttműködés további részében a végletekig korrekt vagy.

 

6.) Ha vállalod az érzéseidet azzal bizalmat építesz

 

Természetesen csak észszerű határokon belül. Az érzések kimutatása sokak szerint gyengeségnek tűnhet, pedig valójában emberibbé tesz. Sokkal szívesebben dolgozunk együtt olyanokkal, akik hozzánk hasonlóan érző lények, nem pedig robotok, akiknek csak a profit számít.

 

7.) Egyértelmű kommunikáció

 

Szóban és írásban egyaránt fontos megbizonyosodni arról, hogy mindketten ugyanúgy értettétek az elhangzottakat.  Ezzel egyrészt elkerülheted a későbbi félreértéseket és konfliktusokat, másrészt kifejezésre juttathatod, hogy a munkatársad, beosztottad munkája és ideje értékes számodra.

Vezetőként sokszor gyorsabb szóban egyeztetni, mint írásban, ám ennek megvan az a veszélye, hogy az elhangzott információ nem kerül leírásra, így nincs mihez visszanyúlni, ha később másként emlékeztek. Épp ezért érdemes a megbeszélteket utólagosan írásban is rögzíteni. Ha mindkét fél jóváhagyja a leírtakat – akárcsak egy rövid okéval – akkor később sem lesznek kétségek a megbeszéltekkel kapcsolatban.

 

8.) Tudatos megnyilatkozás szavakban és tettekben

 

Mindegy, hogy egy kimondott szóról, egy gesztusról vagy egy döntésről van szó, tudnod kell, hogy a tetteiddel hatást váltasz ki. Márpedig vezetőként nyilvánvalóan azt szeretnéd, ha a munkatársaid hitelesnek tartanának, bíznának benned és lojálisak lennének hozzád.

Ha felszegett állal, kicsit késve berohansz a meetingre, leülsz az asztalfőn lévő legkényelmesebb székbe, hátradőlsz, majd intesz a titkárnőnek a kávéd miatt, bizony, nem leszel túl szimpatikus.

Kicsit flegmán ülő fönökkel szemben lévő alkalmazott

 

Ám ha időben érkezel, kedvesen köszönsz, odafigyelsz a többiek igényeire is, nem csak a magadéra, és nem láttatod a különbséget a te pozíciód és az övék között, kedvelni fognak.

Figyelj arra, mit és hogyan mondasz el. Ügyelj arra, hogyan tálalod a jó és a rossz híreket és miként delegálod a feladatokat. Ha empátiát tanúsítasz, ha látszik, hogy neked fontos, hogy a munkatársaid is komfortosan érezzék magukat, elnyered a bizalmukat.

 

9.) Pontosság

 

Vannak, akiknek az idő a barátja, és ha akarnának se tudnának késni. És vannak olyanok is, akik bármit is tesznek, mindig elkésnek. A pontosság azt jelenti, hogy tiszteletben tartom a másik idejét és nem rabolom feleslegesen. Gondolj bele, fordított esetben te is rossz néven veszed, ha valaki késik egy fontos megbeszélésről, amire sokat készültél. Ha pedig nagy ritkán mégis közbejön valami, telefonálj az illetőnek, tájékoztasd, hogy mennyit késel és kérj elnézést.

 

A cikk elején azt írtuk, hogy a bizalom kiépítése ingyen van. És ez igaz, hiszen pénz valóban nem kell hozzá. Az viszont igen, hogy megfigyeld a saját viselkedésedet, és észrevedd, min érdemes változtatni. Ha úgy érzed, hogy a kollégáid az erőfeszítéseid ellenére sem válnak motiváltabbá, de szeretnél változtatni a helyzeten, a business coaching segíthet.

Megosztás